Thursday, March 25, 2010

Penerokaan Gua Batu Maloi

SALAM SEMUA......
kebiasaannya orang bila bercerita mengenai gua, kita akan bayangkan keadaan yang gelap, dan terbayangkan gua batu kapur. Ada lagi satu jenis lagi gua iaitu gua batu granit. Lorong-lorong antara tindihan celahan batu yang besar dijadikan laluan dan dipanggil gua. Ada bahagian yang gelap dan ada bahagian yang diterangi cahaya matahari. Dilaluan ini juga terdapat laluan sungai di bawah tanah yang menjadi sumber bekalan air kepada manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan

JENIS GUA : GUA BATU GRANIT


TAHAP KESUKARAN : ADA LIMA LALUAN MENGIKUT KEMAMPUAN. LALUAN PALING SUKAR 8/10 TAHAP KESUKARAN


CHECK POINT : ADA 12 CHECK POINT MENARIK SEPANJANG LALUAN BIASA.

1. PINTU GUA


Laluan pertama masuk ke dalam gua. kene merangkak macam biawak...


2. PINTU 3 SEGI ( KENE MENYELAM UNTUK MELEPASINYA)
Peserta perlu melalui kawasan baru dinding untuk ke check point yang seterusnya.... keyakinan diri di uji di kawasan ini.... dibawahnya laluan air yang agak dalam. siapa yang jatuh sure tenggelamnyer....


ni nak kene selam baru lepas ke laluan seterusnya

3. BATU DINDING
no pic

4. MITOS GIGI MALOI ( BATU BERBENTUK GIGI 4 BATANG )

5. BATU BARING ( LALUAN PALING SUKAR )
kat sini yang susah sekali nak lalu, terpaksa tunggu lama nak lepas kan sorang-sorang...

nak lalu laluan ni kene baring, awek nie compem tak lepas kalu merangkak. nampak kecik jek lubang nie tapi budak yang berat 120kg besar pemeluk masih boleh lalu. huhuhu... tapi payah sikit la. Biasa laluan jadi jem kat sini.

6. GUA KELAWAR ( Puluhan ribu kelawar dalam nih )
 batu atas bebudak tu yang jadi tempat kelawar bergayut, kelawarnya dah terbang lari bila kena suluh dek bebudak nie

 Salah seekor jenis kelawar yang terdapat di dalam gua nie... jinakkan???

7. SATU2NYA LALUAN KENE PAKAI TALI UNTUK MEMANJAT BATU
 Nak panjat nie kene ada gaya gak.... takut nanti jatuh terselit celah batu

8. MITOS KAPAL MALOI ( BATU BERBENTUK KAPAL LAYAR)
 Gambar kapal tak nampak... biasanya jurupandu akan ajak lepak sebentar di sini untuk taklimat mengenai gua dan menceritakan pasal mitos maloi dan kapalnya.

9. GUA SESAT ( GELAP GILER DAN RAMAI YANG SESAT KAT SINI )
 Nie tengah mencari peserta yang tersalah lorong.. kalu tinggi tahap kerjasama peserta mungkin tiada yang sesat. memang tak dijaga kawasan ini oleh guide untuk uji tahap kerjasama peserta.

10. GUA MALOI ( ADA GAMBARAN MALOI N PUTERI BUNIAN)

terbentuk hasil dari titisan air atas batu, mendapan mineral membentuk lukisan seorang lelaki memberi bunga kepada seorang wanita. yang gemuk lelaki yang kurus wanita.

11. LUBANG IBU MENGANDUNG  kena duduk macam ibu nak melahirkan anak

12. AIR TERJUN DALAM GUA ( BEST GILER )
 
terpaksa mengharungi laluan air terjun, yang nie air terjun yang kedua, ok lagi berbanding air terjun pertama.
 
13. KOLAM RENANG DALAM GUA ( ADA BATU BENTUK TEMPAYAN BESAR ) Seronok sambil membersihkan diri dari kotoran pasir dan najis kelawar wakakaka.... sambil2 itu kelihatan anak2 ikan berenang dan menggigit tangan dan bulu roma,..... macam duk dalam terapi ikan plak.
14. JAKUZI
 tempat nie air laju dan berbuih cam jakuzi.... panas tu takdala... tapi kalu tetiba rasa panas,mungkin rakan anda yang sedang membuang air kecil.... cittt... tak senonoh langsung....



15. Hidupan liar yang boleh anda temui dalam gua nie
Amacam.... ada berani ke.... boleh tahan la besar kodok2 di sini

 

Geli Geleman apabila terjumpa longgokan anak gonggok di dinding gua... hhuhuhuhu....

Penunggu Gua.... Sentiasa menanti kehadiran anda... jeng..jeng..jeng...


No comments:

Post a Comment

- Anonymous tak akan dilayan. Sila tinggalkan nama / nama samaran supaya senang nak sebut sekiranya ada perbincangan.

- Komen yang berkaitan dengan artikel di atas sahaja.

- Komen merapu @ 'Hit and Run' akan diPADAM serta merta.