Tuesday, March 22, 2011

Jenis-Jenis Kayak

Hai geng... jom sambung entry pasal kayak... 

kayak mempunyai 3 jenis kayak utama iaitu Slalom, Madesta dan O-Sport.. 

Madesta

 nota kaki...

Kayak berbentuk ‘V’ : Bergerak laju dan lurus, mudah potong air, sangat laju dan sesuai untuk pertandingan acara pecut.

OtterSport

 nota kaki...

Kayak bentuk U : Stabil, sesuai untuk pendayung baru,pergerakan perlahan,tidak mudah terbalik dan sesuai untuk rekreasi.

Slalom

nota kaki..

kayak bahagian atas dan bawah berbentuk ‘O’ ataupun bulat : Mudah berpusing, kemahiran imbangan sederhana, mudah membuat ‘gulingan’ dan sesuai untuk aktiviti arus deras.

dengan 3 jenis kayak ini lah banyak design kayak dicipta mengikut kesesuaian dan permintaan... so kat bawah ni aku list dan terang skit kegunaan kayak yang ada ok... jgn korang pelik pulak tgk design nya.. heheehehe...



1) Creek Boat

Kayak ini lebih sesuai digunakan untuk orang-orang yang baru menceburi suka kayak dan kenu. kayak ini memberikan kestabilan yang tinggi dan mudah untuk dikendalikan.

2) Polo

kayak ini digunakan di kawasan danau, tasik dan kolam. Kayak ini hampir sama dengan kayak Creek Boat tetapi bentuk belakangnya lebih leper bagi memudahkannya memotong air semasa berpusing. Kayak ini digunakan untuk Sukan Kayak Polo.

3) Inflatable



Kayak jenis ini diperbuat dari gabungan getah dan fiber. Ianya mempunyai daya apungan yang tinggi. Kayak ini perlu dipam angin sebelum digunakan.

4) Squirt


Kayak ini lebih sesuai digunakan sebagai 'rodeo' di arus deras seperti enders dan cathwell. Ini adalah kerana bentuknya yang tipis dan ruang dalamnya hanya boleh memuatkan kaki pendayung sahaja. Saiz kayak ini hanya 2.5 meter dan ianya mampu menyelam.

5) Sprint


kayak ini digunakan untuk pertandingan dan perlumbaan. Kayak ini berbentuk tirus, kecil dan panjang memudahkan memotong angin dan halangan. Pendayung yang menggunakan kayak ini perlu mempunyai keseimbangan yang tinggi kerana faktor kelajuan ketika perlumbaan.

6) Slalom

Kayak Slalom ini digunakan dalam keadaan selok belok. Bersaiz pendek di depan dan panjang serta sedikit kembung di bahagian belakang. Panjang kayak ini adalah 6 meter dan berbentuk tajam dihadapan. kayak ini memiliki kelajuan dan kestabilan yang tinggi.

7) Downriver


Kayak ini berukuran panjang sekitar 4m, direka bentuk dan dibina dengan deck leper, depan lancip memudahkan pendayung untuk masuk celah di pagar slalom.

8) Kayak Sea

Kayak ini dugunakan untuk melakukan aktiviti di laut. Kayak jenis ini berkuasa mengharungi lautan kayak ini telah dibekalkan dengan kompas untuk navigasi. Selain itu kayak ini mempunyai ruang bebas air bagi menyimpan barangan semasa melakukan aktiviti. Di belakang kayak ini pula mempunyai alat kemudi. 


9) Kayak Sit On Top


Kayak jenis ini lambat bergerak dan juga sukar dikemudikan. Selain kayak ini sukar untuk melakukan kemahiran atau teknik berguling (Eskimo Roll). Kelebihan kayak ini ialah air tidak akan bertakung didalam kerana kayak ini telah direka lubang-lubang khas.


hmm.. ni skit note tentang kayak... just basic bagaimana korang nak buat pemilihan kayak.. biasalah first impression klau tgk kayak ni kan... mesti punya lah terdetik dalam hati tentang kayak yang korang lihat kan... than satu klau orang yang mempunyai badan yang 'gebu' dan berat... hehehe... terlintas dalam hati.. muat ke aku masuk ni..? karang aku naik tenggelam pulak... hmmm.. so aku kasi skit okey.. 


ukuran, berat dan keseimbangan

dalam pemilihan kayak, kayak perlu sesuai dengan posture tubuh. kayak yang mempunyai saiz yang lebar dan panjang memiliki keseimbangan yang amat baik. keseimbangan yang bagaimana..? aduhh.. kena buka buka buku sains la jawabnya... dari pusat graviti la... bla.. bla... huhuhu... cukuplah klau korang dapat seimbangan badan kita dalam kayak dan atas air...heheeh.. lagi don't panic.. jika kita panic kita tak boleh seimbangkan badan kita..
pastu dikalangan otai2 kayak ni diaorg selalu sebut rocker... rocker tu adalah cekungan bahagian hull hingga ke bow dan stern.. klau cengkung itu besar, kayak tu senang berpusing... klau cengkung tu kecil susah skit nak berpusing tapi bergerak laju dan lurus..

oklah tu jer kot tentang kayak ni.. nanti aku sambung entry paddle...

salam mental koyak..!


:: artikel sumbangan izan @ kodok

No comments:

Post a Comment

- Anonymous tak akan dilayan. Sila tinggalkan nama / nama samaran supaya senang nak sebut sekiranya ada perbincangan.

- Komen yang berkaitan dengan artikel di atas sahaja.

- Komen merapu @ 'Hit and Run' akan diPADAM serta merta.